Cartonată
De ce apar în teologie divergențe interconfesionale? Pentru că diavolul ne pune să ne rupem de Dumnezeu și să ne certăm între noi, prin diferite artificii. Și folosește mândria și înșelarea, pentru a rupe unitatea pe care o avem între noi, prin diferite retorici aduse în teologie. Teologia trebuie să înțeleagă divergențele și ca lucrare a diavolului, iar prin aceasta să vadă necesitatea reasumării teologice ca întreg.
Pentru a fi înțeleasă unitatea creștină trebuie întâi înțeleasă diferența dintre catolicism și Ortodoxie. Ce este, de unde este, de unde sunt două creștinisme, unul catolic și unul ortodox. Diferența trebuie văzută prin prisma unității, care trebuia să fie în Biserică în toate dimensiunile. Doar înțelegându-o din punct de vedere al unității, se poate înțelege și soluționarea corectă a unității catolicismului în Biserica Una, Întreagă. Dacă dorim să discutăm despre unitatea catolicismului trebuie să arătăm ce este catolicismul față de unitate și cum catolicismul trebuie să împlinească unitatea. Lucrarea de față punctează continuu care este raportul catolicismului față de unitate.
Sfântul Iustin Popovici aduce duhul și problematizarea necesare astăzi pentru problemele teologice ale întregului creștinism. Lucrarea dorește să păstreze cadrul și direcțiile arătate de teologia Cuviosului și urmează identic și întocmai afirmațiile sale majore făcute pe aceste subiecte, fiind o dezvoltare și explorare a acestora. Teologic, Ortodoxia nu poate merge în altă direcție de soluționare a unității creștine decât urmând direcția arătată de Iustin Popovici, cumva un profet al problemelor teologice ale întregului creștinism, dar și al soluțiilor acestora. Rămâne cumva să avem puterea să continuăm moștenirea acestuia în același duh arătat și descoperit de acesta. Și să dezvoltăm o teologie de problematizare profundă, capabilă să deschidă unitatea creștină întregului creștinism. Astăzi este nevoie de o teologie de problematizare capabilă să dezvolte ideile existente în Ortodoxie.
Creștinismul are nevoie de o problematizare a ce este unitatea, are nevoie de o teologie a unității, de o înțelegere a unde este ruptă unitatea, a cum trebuie să fie unitatea. Are nevoie de o teologie a adevărului unității, pentru a fi înțeleasă, de o a analiză profundă asupra unității, raportat la catolicism și protestantism. Lucrarea încearcă să aducă unele direcții legate de cum trebuie înțeleasă și asumată unitatea creștină, unde este unitatea ruptă, cum trebuie realizată unitatea. În fond, pentru a studia unitatea creștină trebuie să vedem raportul față de unitate al catolicismului și protestantismului.
Lucrarea analizează și Filioque și primatul legat de unitate, pentru că aceste puncte teologice pun în evidență clar raportul teologic și eclesiologic față de unitate, fiind necesități fundamentale ale acestei discuții. Nu se va realiza o unitate autentică fără o analiză profundă a unității creștine și a raportului pe care fiecare mare confesiune creștină îl are față de unitate. Lucrarea propune o analiza a raportului catolicismului față de unitate, pentru a se înțelege cum catolicismul ar putea avea unitate.
Doru Nastasă, București, 2022
Cuprins
Cuvânt înainte 9
I. Problema Unității Creștine 11
II. Catolicismul, din perspectiva Unității Bisericii 25
1. Analiza problemei unității în catolicism. Ruperea catolică de unitatea Bisericii prin schimbarea de statut eclesiologic și adoptarea unui statut de independență eclesiologică 25
2. Problema teologică Filioque 68
Structurarea argumentului cu privire la Filioque 69
Natura problemei teologice din Filioque. Problemă de Formulare-Comunicare sau de Raport intratrinitar? 70
Poziția Bisericii Una cu privire la Filioque 82
Poziția catolică actuală pentru Filioque 85
Filioque, formulă-concept care nu aparține de fapt Bisericii 88
Filioque, o propoziție logică egală celor din revelație. Silogismul „explicației” 91
Filioque nu are caracter de dogmă și nu împlinește procesul de dogmatizare al Bisericii 98
Filioque nu împlinește ecumenicitatea Bisericii 111
Filioque schimbă paradigma de dogmatizare a Bisericii. Filioque, problemă venită din procesul de dogmatizare a Apusului, rupt de unitate 116
Filioque este o repoziționare intratrinitară a Fiului 124
Filioque contestă dogma Sfintei Treimi a Sfinților Părinți și creează o nouă dogmă și un nou crez 145
Filioque creează un crez catolic metamorfic 146
Strategia de argumentare pentru Filioque. Negarea autorității Bisericii și ruperea de Biserică și Dumnezeu de către Apus 148
Catolicismul nu a avut niciodată o dogmă Filioque. Filioque nu a existat în primul mileniu 154
Filioque, profeție apocaliptică, nu dogmă treimică în timpul Bisericii 164
Concluzii. Corectarea autentică a propunerii Filioque 173
3. Primatul, Vicariatul și Infailibilitatea (PVI) – Probleme teologice în structura organizațională a Bisericii, unitate și eclesiologie 184
Introducere 184
O prezentare din perspectivă catolică a PVI 189
Natura problemelor ridicate în PVI 195
Structurarea argumentului (analizei) cu privire la PVI 204
Raportul între actul unității Bisericii și Primat/Sinoadele Ecumenice 221
Fundamente biblice incorect propuse pentru Primat. Erorile de argumentare biblică ale primatului 231
Schimbarea de paradigmă creștină în Primatul catolic. Înlocuirea hristo-centrismului cu papa-centrismul 264
Primatul, cult istoric devenit dogmă și import al unei poziții de Cezar în Biserică 269
Teza Sobornicității și antiteza acesteia în Primat. Protos versus Primat? 278
Afectarea Unității în noile roluri eclesiologice. Unitatea este înlocuită cu Unitarismul în catolicism. Ce este Primatul în ființa lui? 304
Împodobirea artificială a papei cu alte atribute, necesară politicii bisericești apusene, inutilă în Răsăritul sobornicesc 327
Rolul scaunului roman raportat la Sobornicitate, la scaunul teologic al Întregii Biserici în Unitate 328
Primatul și Vicariatul, noile supraroluri eclesiologice dorite de catolicism, inexistente în mod real în structura organizațională a Bisericii 340
Vicariatul, uzurpare a tronului dumnezeiesc 346
Primatul, expresia mentalității latine-romane de Stat. Cezarul-Primatul Romei nu are loc într-o Biserică Universală, a tuturor neamurilor 352
Primatul, fundamentul distrugerii Apusului creștin. Protestantismul catolic. Sola-urile catolice. 357
Papalitatea anulează prin PVI ființa Bisericii 367
Consecințele teologice ale Vicariatului 370
Consecințele teologice ale Infailibilității. Antiteza între PVI și Sinoadele Ecumenice 374
Argumentele contra Primatului 393
Ruperea catolică de unitate prin aceste dogme 404
Cei trei primați catolici. Corectarea PVI 412
III. Unitatea Creștină 426
1. De ce nu ne putem uni cu catolicii? 426
2. Argumentul teologic al Unității Creștine în Identitatea Unică, în Ortodoxie 439
3. Următorii pași teologici principali în Ortodoxie cu privire la dialogul cu catolicii pentru unitatea creștină. Ecumenismul ortodox intern 448
Bibliografie 476