Adolescentul este considerat o persoană „în criză”, preocupat de căutarea propriei identităţi şi de găsirea locului său în această lume. În aceste momente destul de dificile, tânărul are nevoie de multă înţelegere, susţinere şi ajutor, care să-i fie oferite cu multă dragoste dar şi cu prudenţă. Pentru ca adolescentul, care se revoltă împotriva fiecărei încercări de a-i impune ceva, să simtă că cineva vrea să-l înţeleagă, să-l asculte şi să-l ajute. Ţelul acestui ajutor este ca tânărul să devină fericit şi liber; sau, exprimându-ne prin cuvintele Domnului Hristos, „să aibă viaţă şi s-o aibă din belşug” (In 10,10).
Tinerii de azi caută exemple care pot să-i convingă despre adevărul că viaţa creştină merită să fie trăită în plinătatea ei. Ei nu se îndepărtează mai mult de Dumnezeu, ci mai degrabă sunt într-o căutare permanentă a acelor martori autentici, care trăiesc ceea ce mărturisesc. Tinerii sunt însă şi foarte critici. Le este groază de tot ce este artificial şi fals. Tăcând sau strigând, ne întreabă: Într-adevăr credeţi ceea ce vorbiţi? Trăiţi aşa cum credeţi? Vestiţi ceea ce trăiţi voi înşivă?
În urma răspunsurilor primite din partea adolescenţilor, dar şi din experienţa în pastoraţia tineretului, concluzia e foarte clară: tinerii aşteaptă din partea noastră o mărturie misionară adevărată şi sinceră. Ei sunt recunoscători pentru fiecare pas făcut către ei, pentru rugăciunea, munca şi timpul dedicat vieţii lor. În acelaşi timp trebuie să fim disponibili şi să-i ajutăm să descopere valorile spirituale ale Bisericii.
Lucrarea de faţă încearcă să dea o viziune asupra strategiei şi metodei de misiune a Bisericii în rândul tinerilor. Toate aceste consideraţii, bazate pe exemple practice, s-au clădit pe experienţa din Asociaţia Tineretul Ortodox Român a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, filiala Piatra-Neamţ (ATOR Piatra-Neamţ), văzută ca un „laborator duhovnicesc”, o „anticameră a Bisericii” sau „o prelungire a pridvorului Bisericii”.
Cuprins
Argument / 7
Introducere / 8
Identitatea religioasă la adolescenţi / 12
Convertirea religioasă / 14
Scepticismul şi apostazia / 17
Influenţa adulţilor / 20
Motivaţia religioasă la adolescenţi / 23
Reprezentarea religiei în percepţia adolescenţilor contemporani / 25
Misiunea Bisericii în sprijinul tinerilor / 30
Noi provocări şi dimensiuni / 30
Inspiraţii scripturistice / 33
O nevoie stringentă / 38
Repere misionare în lucrarea cu tinerii / 49
Strategie şi metodă în misiunea Bisericii / 50
Tipuri de misiuni contemporane / 53
„Rebeluţia”, un model misionar adolescentin / 60
Cum să încep o misiune cu tinerii? / 62
9 componente pentru un proiect misionar / 66
Disciplina. Gestionarea limitelor / 99
Catehezele în misiunea cu tinerii / 105
Misiune bazată pe anxietate versus dragoste / 108
Consilierea tinerilor / 110
Conceptul de consiliere pastorală / 110
Aptitudini şi obiective / 111
Tehnici de lucru / 113
Limite / 115
Grupul de tineret în parohia urbană / 117
Organizarea unui grup de tineret / 117
Proiecte catehetice: Hristos împărtăşit copiilor / 119
Misiuni asociate: ATOR / 120
Aspecte misionar-pastorale din cadrul ATOR Piatra Neamţ / 126
Începuturile ATOR-ului / 126
Programe de lucru cu tinerii / 130
Activităţi artistice: / 130
Corul
Ateliere de pictură
Cercul de literatură
Atelierul de teatru
Jocurile - cunoaştere, creativitate, voie bună / 134
Discuţii tematice / 136
Conferinţe / 139
Vizionare de filme şi documentare / 141
Traininguri, tabere şi schimburi de experienţă / 144
Pelerinaje, drumeţii, picnicuri / 150
Procesiuni şi marşuri / 155
Activităţi sportive / 157
Campanii social-umanitare / 159
Vizite misionare / 163
Premieri şi aniversări / 165
Mărturisiri ale tinerilor / 167
Idei şi planuri de viitor / 176
Concluzii / 178
Note / 186
Anexă: Jocuri / 193
Jocuri de cunoaştere / 193
Energizers - „energizante” / 195
Jocuri de interior / 209
Jocuri în aer liber / 211
Bibliografie / 218
Harta site