Prezentare Dincolo de ganduri si emotii. Povesti terapeutice pentru copii si preadolescenti:
68 pagini color
„Dincolo de gânduri şi emoţii” prefigurează terapia sub formă de poveste, oferind noi moduri de comunicare şi relaţionare cu lumea înconjurătoare pentru copiii şi preadolescenţii care se exteriorizează cu dificultate.
Suportul ilustrativ, extrem de sugestiv, pe care îl oferă cartea de faţă, a fost testat pe grupuri de copii de diferite vârste. La vârsta preşcolară şi nu numai, acesta are un impact deosebit, deoarece copilul călătoreşte cu ochii minţii în poveste, iar prin vizual reuşeşte mai bine să facă parte din poveste. Ilustraţiile, prin expresivitatea şi claritatea cu care sunt redate emoţiile trăite de fiecare personaj, au rol şi în fixarea punctelor cheie ale poveştii şi facilitează transmiterea ideilor principale în planul mental, unde se produce disputarea.
Poveştile din „Dincolo de gânduri şi emoţii” au o tematică variată, cu subiecte frecvente în viaţa copilului şi preadolescentului. Unele se concentrează pe aspecte negative ale vieţii cum ar fi furia, agresivitatea, lenea, separarea, tristeţea, doliul, iar altele pe aspecte pozitive care pot produce anxietate, precum adopţia, apariţia unui frate sau a unei surori, relaţiile din mediul social etc. Obstacolele pe care personajele se luptă să le depăşească devin ocazii favorabile în găsirea unor modalităţi creative de a ajuta copilul să găsescă strategii de adaptarepotrivite. Prin indentificarea cu personaje sau aspecte asemănătoare celor din viaţa sa, copilul conştientizează problemele cu care se confruntă şi găseşte răspunsuri şi soluţii favorabile în scopul ameliorării problemei sau în cel al alinării sufletesti. Drept urmare, acesta se simte înţeles şi observă că şi alţii s-au confruntat cu situaţii asemănătoare. Copilul nu se simte evaluat sau criticat, totul îmbracă haine de poveste, iar intervenţia se petrece în sfera lui mentală şi emoţională.
Utilizate corespunzător, poveştile devin instrumente valoroase, asigurând o comunicare flexibilă între adult şi copil, care va avea ca finalitate înlocuirea gândurilor iraţionale cu trăiri emoţionale sănătoase.
CUPRINS
Prefaţă / 3
Agresivitate fizică şi verbală
Corni învaţă să vorbească şi nu să lovească / 4
Complex de inferioritate; stimă de sine scăzută
Colindători în jurul bradului / 7
Aventurile buburuzei cu buline albastre / 11
Comportament indezirabil social
Lecţia pisicilor năzdrăvane / 15
Criza de identitate a copilului adoptat
Darul grădinaruluiu / 18
Iubire părintească / 22
Dependenţa de IT
Dincolo de ecran / 27
Diferenţierea binelui de rău şi capcana păstrării unui secret
Secretul lui Picolino / 30
Dificultăţi de adaptare la situaţii noi; strategii de coping
Şoricelul Rontăilă / 34
Frică de întuneric; tulburări de somn
Misterele întunericului / 37
Hiperactivitate
Popi, pinguinul săltăreţ / 39
Instabilitate emoţională cauzată de divorţul părinţilor
Eu cui aparţin? / 41
Lene
Mofturile lui Aricel / 43
Minciună
Veveriţele Kira şi Mira / 47
Sfidare
Marco şi balonul cu “nu vreau” / 51
Stres; frică
Povestea castelului din lut / 54
Stres posttraumatic
Aripa ruptă a rândunicii / 56
Suferinţa cauzată de pierderea unei persoane dragi (doliu)
Zborul catre cer / 59
Rivalitate între fraţi; rezistenţă la schimbare
Fratele meu, prietenul meu / 62
Timiditate; fobie socială
Ana şi poneiul / 65
Prezentarea cărții în cadrul atelierului de „Lecturi spirituale”
Proiectul are scopul de a promova și a educa atitudini pozitive față de lectură, la general și față de lectura spirituală - în particular prin dezvoltarea unor abilități de viață, a relaţiilor sociale între copii și adulți, respectiv va avea loc schimbul de bune practici între cadrele didactice, prin identificarea, stimularea, valorificarea abilităților de lectură conștientă şi promovarea talentului literar - artistic al elevilor din instituțiile educaționale participante, privind rolul lecturii de plăcere în dezvoltarea personalității și cultivarea abilităților de învățare pe tot parcursul vieții.