Avem în față o lucrare originală, într-o excelentă prezentare, într-un limbaj clar și precis, cu o bibliografie bogată, atât din tradiția ortodoxă, cât și din lucrările contemporane. [...]
În ceea ce privește partea propriu-zis iconologică a lucrării, aceasta este pasionantă, însă nu voi risca să o comentez, cu atât mai puțin să o critic. Este bine prezentată evoluția atitudinii celor trei ucenici, mai întâi naturală, calmă, iar mai târziu, tragică. Problema influenței isihasmului asupra tematicii icoanei este foarte interesantă. Autorul alre dreptate să susțină, împotriva lui Gabriel Millet, că, potrivit spiritualității isihaste, omul poate să participe la lumina necreată a Dumnezeirii, la energiile divine. Totuși, consider că și scenele laterale din icoana Schimbării la Față sunt importante.
În încheiere, aș dori să reținem relația profundă pe care autorul o remarcă între iconologie și celelalte discipline teologice: "Ceea ce icoana Schimbării la Față mărturisește a fost deja vestit în Vechiul Testament și împlinit în Noul Testament, după cum ne încredințează învățătura Sfinților Părinți și cum auzim cântându-se în celebrările liturgice ale sărbătorii: omul îl poate vedea pe Dumnezeu, poate contempla slava Lui în duh și adevăr, asemenea celor trei ucenici pe Muntele Taborului."
Țin să mărturisesc că am învățat multe din lectura acestei lucrări, fapt pentru care mulțumesc autorului și îl felicit din toată inima.
Boris Bobrinskoy
Harta site